contact-us צור קשר

ייצוגית ספאם נגד מועדוני לוטו

ת"צ 44664-03-15 זילברג ואח' נ' Mega Advanced Mathematical System Ltd ואח'

פיצוי גדול בתובענה ייצוגית על הפרת חוק הספאם – 100 ש"ח לכל הודעת דוא"ל ו-50 ש"ח לכל מסרון שנשלח לחברי הקבוצה

(פסק-דין, מחוזי חיפה, השופט ד"ר מנחם רניאל, 19.1.2023):

העובדות: תובענה ייצוגית  ספאם בטענה להפרת סעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982.

ביום 26.1.2016 קיבל ביהמ"ש את בקשת התובעים לאשר הגשת תובענה ייצוגית נגד הנתבעים.

התובע 1 קיבל דברי פרסומת לטלפון, שנועדו לקדם מכירת מוצרי מפעל הפיס דרך נתבעות 1-3. התובע 2 קיבל דברי פרסומת בטלפון ובדוא"ל, שנועדו לקדם מכירת מוצרי מפעל הפיס דרך נתבעות 2 ו-4. בקשת האישור הוגשה גם נגד מפעל הפיס, אך נדחתה בהיעדר עילה.

נתבעות 1-3 (מגה, ניו ספורט ולוטונט) הן חברות המוכרות מנויים להשתתפות קבוצתית בהגרלות מפעל הפיס.

הנתבעת 4 (לוגטק) עוסקת בשיווק אינטרנטי ולצורך כך משתמשת במאגר מידע שבבעלותה.

נתבעים 5-8 הם הבעלים הרשומים והדירקטורים של נתבעות 1-4.

בקשות רשות ערעור שהוגשו לביהמ"ש העליון על קבלת בקשת האישור התקבלו בחלקן בלבד [רע"א 1621/16],

באשר להגדרת הקבוצה, שהיא כל הנמענים שקיבלו מסרונים או הודעות דוא"ל שנועדו לפרסם או לקדם את מטרות הנתבעים,

ללא הסכמתם מראש ובכתב. הסעד הנתבע היא פיצוי לחברי הקבוצה בגין נזק לא ממוני בגין כל דבר פרסומת.

נפסק: התביעה נגד הנתבעים 2,3,4,6,7,8 התקבלה.

עליהם לפצות את הנמענים שלא הוכחה הסכמתם לקבלת דברי פרסומת

(ושנגרמו להם פגיעה בפרטיות, הטרדה, אבדן זמן או גזילת משאבים)

בסך של 100 ש"ח לכל הודעת דוא"ל ו-50 ש"ח לכל מסרון שנשלח אליהם (בהנחה שמסרון מטריד פחות מהודעת דוא"ל).

התביעה נגד הנתבעים 1 ו-5 נדחתה ללא צו להוצאות.

נשאלת השאלה האם קבלת מספר רב של הודעות מפחיתה את הפיצוי משום שהנמען מתרגל לקבל את ההודעות,

או מגדילה את הפיצוי משום שהנמען מתעצבן יותר לקבל אותן הודעות שוב ושוב.

יש לנקוב פיצוי אחיד לכל הודעה, בין אם זו הראשונה או החמישית או העשירית.

התביעה התנהלה בהליך מורכב וממושך.

התובעים נשאו בסיכון כבכל תובענה ייצוגית שמוגשת, שיחויבו בהוצאות, ובינתיים שילמו מכיסם את ההוצאות שנדרשו.

התועלת שהביאה התובענה לקבוצה המיוצגת באה לידי ביטוי בפיצוי שישולם לנפגעים מקבלת דברי הפרסומת המפירים.

התובענה הייצוגית הביאה להגשמת מטרות חוק תובענות ייצוגיות וחוק התקשורת,

נוכח התועלת שהביאה לחברי הקבוצה, ונוכח ההרתעה הצפויה לנתבעות המפרות מלבצע עוולות דומות בעתיד,

וגם לשאר החברות או העסקים שמשתמשים בהודעות ספאם בניגוד לחוק, במטרה להשיא את רווחיהם על חשבון הנמענים.

הנתבעים שהתביעה נגדם התקבלו ישלמו לב"כ התובעים שכר טרחה בשיעור של 23.4% מסכום הפיצוי שישולם לנמענים,

את הוצאותיהם הריאליות של התובעים, וגמול לתובעים בשיעור של 5% מסכום הפיצוי.

    דילוג לתוכן